Calendari d’igualtat. Octubre: Greta Thunberg, activista mediambiental

De European Parliament – Aquesta imatge ha estat extreta de l’arxiu: Greta Thunberg urges MEPs to show climate leadership CC BY 2.0

El nostre Calendari d’Igualtat dedica el mes d’octubre a Greta Thunberg, jove activista mediambiental nascuda a Suècia l’any 2003 i que ha inspirat un gran moviment internacional de lluita contra el canvi climàtic. El seu missatge ha donat visibilitat a la ciència del clima i ha canalitzat l’enuig de la seva generació, calant profundament en milions de joves preocupats pels efectes de l’escalfament global. També ha contribuït a que alguns líders polítics reconeguin la necessitat de combatre els efectes del canvi climàtic i de promoure polítiques que tinguin cura del nostre entorn.

Inicialment, la reivindicació de Greta Thunberg es va centralitzar en els objectius climàtics del seu país. Als 15 anys va guanyar un concurs d’assaigs sobre el canvi climàtic en un diari local i mesos desprès, a l’agost de 2018, va començar les seves protestes els divendres davant el parlament de Suècia -amb un cartell que deia “Vaga escolar per el clima”– per peticionar al govern suec que complís amb l’objectiu d’emissions de carboni acordat pels líders mundials a París.

El missatge de Greta Thunberg, de caire directe i desafiant, i la seva capacitat d’emocionar a través de la paraula i els gestos no ha deixat indiferent a ningú. De seguida, les seves accions es van fer virals a les xarxes socials sota el hashtag #FridaysForFuture i milions de joves d’altres països es van sumar a aquesta reivindicació a favor del mediambient: a finals de l’any 2018, més de 20.000 estudiants es van manifestar en més de 270 ciutats en diferents països i al llarg de 2019 van tenir lloc tres grans mobilitzacions estudiantils per tot el món per demanar als governants mesures més efectives que aturin el canvi climàtic.

La viralització de l’activisme mediambiental de Thunberg a través de les xarxes socials i els mitjans de comunicació va fer créixer ràpidament la seva influència, i l’activista va aprofitar aquest reconeixement per començar a instar als governs de tot el món que actuessin a favor de la reducció de les emissions globals.

Des d’aleshores, ha participat en reunions de la comunitat internacional de primer nivell, com la trobada sobre el canvi climàtic de la ONU celebrada a Nova York l’any 2019 o el Foro Econòmic Mundial de Davos: “haurien d’invertir els seus beneficis en tecnologies sostenibles existents, investigació i restauració de la natura”, va peticionar a bancs, empreses i governs durant la seva intervenció en el Foro. Gràcies a missatges com aquest, Greta Thunberg ha inspirat a milions de persones i compta amb el suport de reconeguts científics, acadèmics i activistes i també de líders mundials. El Secretari General de les Nacions Unides, António Guterres, va admetre que “la meva generació no ha respost adequadament al desafiament dramàtic del canvi climàtic. Aquesta situació la senten profundament els i les joves. No és estrany que se sentin enutjats”.

Des del nostre Calendari d’Igualtat, el mes d’octubre el dediquem a la figura de Greta Thunberg i la seva reivindicació per contribuir entre totes i tots a preservar el nostre planeta. A la Fundació Tallers sumem el nostre gra de sorra en aquesta lluita a través de serveis que tenen cura del nostre entorn com és el Punt Verd Can Calvet, el centre de recepció i selecció de residus municipals que gestionem des del nostre Servei Ocupacional a Santa Coloma de Gramanet.

MOLTES GRÀCIES Raquel M., Miguel D., Ingrid A., David A., Cándido C., Natalia A., Antonio O. i Noemí M. per formar part de l’equip del Punt Verd Calvet i contribuir a preservar l’entorn que ens envolta!