Un aprenentage mutu

Quan no és possible una relació presencial, les eines tecnològiques representen l’esperança comunicativa i un gran canal per poder facilitar la informació disponible i actualitzada en tot moment.

Així doncs, des de l’equip de la Unitat de Suport a l’Activitat Professional de la Fundació Tallers, s’ha continuat donant màxima prioritat al contacte amb les persones i les seves famílies, treballant la informació (que en ocasions tenia una durada molt efímera) sobre temes d’interès general i particular com recomanacions sanitàries, seguiment de les mesures decretades, mesures sobre el confinament o desconfinament o sobre l’afectació de l’Estat d’Alarma a la Fundació, etc.

Per fer-ho de manera més individualitzada i immediata s’han organitzat llistes de difusió de whatsapp amb els referents tècnics de suport. D’aquesta manera es facilita la informació de manera puntual i transparent i es pot atendre a les persones treballadores i les seves famílies, que saben que poden comptar amb aquest canal ràpid i directe on adreçar necessitats, neguits o dubtes que la naturalesa de la realitat comporta.

També s’han intensificat les comunicacions per explicar de manera personalitzada i amb antelació els protocols i les actuacions de prevenció que s’han de seguir per tornar a la feina amb tota seguretat, tant a les persones que formen part dels diversos Serveis Essencials que la Fundació presta a la ciutadania, com a aquelles persones que de mica en mica es van reincorporant al lloc de treball. És important seguir tots els passos necessaris, des de prendre’s la temperatura corporal abans de sortir de casa fins als hàbits de neteja i higiene, passant per l’ú de guants, mascareta, la distància de seguretat de 2m o quin és el protocol per als vehicles de treball, per posar uns exemples.

Els telèfons i les tecnologies digitals no només serveixen per parlar d’assumptes d’informació pràctica i protocols relacionats amb la COVID-19, sinó que també ha estat la manera de seguir en contacte i compartir els moments feliços, únics i decisius de la vida com naixements de fills o filles o jubilacions properes; però també per l’acompanyament en processos de malaltia o de dol per la pèrdua d’éssers estimats i on el suport mutu i sentir-nos a prop, té una importància capdal i respòn a l’essència humana.

De forma espontània i voluntària s’han multiplicat  els grups de WhatsApp en els equips del Centre Especial de Treball sorgint iniciatives d’ajuda mútua que permeten la connexió social, la cura i el restabliment emocional.

Paral·lelament, a més, no es deixen de banda els projectes i programes que hi havia previstos i que es poden implementar adaptant-los a aquesta “nova normalitat”. S’ha reprès el Programa de transformació per a l’equip de Neteja Viària de la mà de l’Associació DIC (Diversitat i Ciutadania), on es treballa un nou estil de relacions basat en els criteris de les organitzacions àgils. Aspectes clau són l’Autogestió, la plenitud i la integritat de la persona i el propòsit o estratègia evolutiva del servei o de l’organització. Sobre aquest i altres projectes, en parlarem més acuradament properament.

En definitiva, s’està realitzant una feina d’equip transversal en majúscules, d’aprenentatge mutu i que requereix molts esforços, complicitat, compromís, solidaritat, companyonia, generositat i honestedat per part de tots i totes per poder fer front a aquest temps nou, canviant i d’incertesa que estem vivint.

Encarem el present i futur estrenyent llaços i aprenent junts!