El cas de la Mercedes: evolució professional, reconeixement, responsabilitats i confiança

• Les Tàctil Tintoreries ofereixen el servei de bugaderia d’uns pisos socials per a gent gran a Santa Coloma
  • La Mercedes, professional del Centre Especial de Treball de Fundació Tallers, entitat de Pere Claver Grup, ha adquirit aquest encàrrec que li ha permès capacitar-se en acompanyar a les persones grans

La Mercedes és una de les professionals que més temps porta al Centre Especial de Treball (CET) de Fundació Tallers, entitat de Pere Claver Grup. És un clar exemple de què els propòsits i l’evolució són possibles i formen part de l’ADN de l’organització. La Mercedes, tot i tenir una disCapacitat, no només ha fet possible la seva plenitud professional, sinó que ha aconseguit un lloc de feina estable, digne, que garanteix el seu desenvolupament i progrés. I aquesta és la definició més clara del que per a nosaltres significa la inclusió laboral.

La Mercedes ja feia 3 anys que treballava a les Tàctil Tintoreries a Santa Coloma, un servei de bugaderia gestionat per a professionals amb discapacitat intel·lectual i/o problemes de salut mental de Fundació Tallers. Va ser quan, l’any 2022, l’Ajuntament de Santa Coloma a través de l’empresa municipal GramePark va construir uns pisos de lloguer social per a persones grans al barri de Singerlin de la ciutat i va donar a Fundació Tallers l’encàrrec de gestionar el servei de bugaderies d’aquests domicilis. Aquests habitatges, seguint la filosofia i el sentit de cooperativa, són un model que fomenta el fet de viure en comunitat, però de forma independent, ja que les persones disposen dels seus habitatges amb cuina, habitació, menjador i lavabo però tenen espais comuns com una zona de descans, una zona de lectura i estudi i la zona de bugaderia. És un model de cohabitatge que permet donar resposta a les persones que busquen viure a la ciutat a un preu moderat i, també, que es generin llocs de feina en aquests espais comunitaris que, normalment, han de ser resguardats i gestionats per algú.

La Mercedes s’ha convertit en la persona de referència de les persones grans que viuen en aquests pisos.

L’encàrrec de gestionar aquest servei se li ha donat a la Mercedes, donat el seu compromís, trajectòria a l’entitat i proximitat del seu domicili als pisos socials. Així, va passar de treballar 20 h a les Tàctil Tintoreries a fer una hora al dia a GramePark i la resta de la jornada a la bugaderia de Santa Coloma.

Mercedes explica que al principi va ser una mica reticent en acceptar aquest nou encàrrec ja que significava adquirir noves responsabilitats i canviar la seva rutina. Ara, després d’un any, s’ha adonat que la seva feina a GramePark no només és ensenyar a utilitzar les rentadores i les assecadores, recarregar les targetes de pagament i mantenir l’ordre i guiar a les persones, sinó que també ha assumit tasques assistencials. La Mercedes s’ha convertit en la persona de referència de les persones grans que viuen en aquests pisos: les guia, les escolta, els hi facilita informació per a la realització de tràmits informatius, els hi dona suport constant i atenció personalitzada, comparteixen idees i experiències... en definitiva, les acompanya en el més quotidià i amb la llibertat de poder envellir en un espai de confiança.

Les acompanya en el més quotidià i amb la llibertat de poder envellir en un espai de confiança.

I això, a la nostra protagonista l’ha omplert de vida. Tal com ella diu, no només ha adquirit noves responsabilitats en l’àmbit professional i s’ha garantit una feina estable, sinó que també ha generat vincles afectius, s’ha convertit en una persona més eficient, autosuficient i independent i, sobretot, se sent responsable com a punt de recolzament diari de les persones que utilitzen el servei de Bugaderia. S’ha empoderat!

Per això sabem que gràcies a accions comunitàries i a donar oportunitats, aconseguim una de les nostres fites: la plena inclusió laboral. Perquè entenem que treballar és un dret, un espai segur on intercanviar experiències, aprendre noves habilitats i capacitats. En definitiva, gaudir d’una feina estable des d’un model d’integració 360 que fomenta l’evolució professional i personal i otorga reconeixement, responsabilitats i confiança.