Violència-gènere-calendari-igualtat

Calendari d’igualtat. Novembre: Ana Orantes, referent en la lluita contra la violència de gènere

De Olga Rithme – Aquesta imatge ha estat extreta de l’arxiu creat per Olga Rithme, CC BY-SA 4.0 via Wikimedia Commos .

La protagonista del nostre Calendari d’Igualtat de novembre es Ana Orantes, dona referent en el moviment a Espanya en la lluita contra la violència de gènere. A través de la seva història commemorarem enguany la data del 25 de novembre, Dia Mundial contra la Violència de Gènere.

Ana Orantes va ser assassinada pel seu exmarit a finals de 1997, uns dies després de que ella compartís en un programa de la televisió autonòmica d’Andalusia el seu testimoni de maltractes durant 40 anys de matrimoni. Fent pública la seva història, volia visibilitzar la violència contra les dones i ajudar a altres dones que patien aquesta situació en una època en la que encara no existia una llei que protegís a la dona de la violència domèstica.

Ana va néixer a Granada l’any 1937 i es va casar molt jove amb un home que va maltractar psicològica i físicament a ella i els seus fills durant 40 anys de matrimoni. En nombroses ocasions va anar a la policia per denunciar al seu marit, però tot va ser en va. En aquella època encara no s’havia legalitzat la llei de divorci a Espanya ni tampoc existien lleis que protegissin a la dona en aquestes situacions. Quant va aconseguir finalment el divorci, l’any 1996, el jutge va dictaminar que Ana i el seu exmarit havien de continuar compartint l’habitatge. Ana Orantes en cap moment es va poder allunyar del seu mal tractador ni va rebre protecció de les institucions competents.

Arrel de la seva mort, milers de dones van constituir associacions per a recollir evidències de violència domèstica, ajudar a les víctimes i peticionar al govern i les institucions polítiques que intervinguessin. El cas d’Ana va ser el precursor d’un gran moviment de dones i va ser clau per promoure reformes legislatives crucials a Espanya que protegissin a les víctimes de la violència domèstica, aconseguint l’any 2004 l’aprovació de la Llei Integral contra la Violència de Gènere i establint tribunals específics per atendre aquests casos.

Gràcies a la denúncia pública que Ana Orantes va fer contra el seu ex-marit, actualment disposem d’aquesta llei i la figura de l’Ana ha esdevingut un símbol i una referent en la història contra la violència de gènere.

Des de la Fundació Tallers i amb accions de sensibilització com el Calendari d’Igualtat pretenem seguir creant consciència sobre la igualtat de totes les persones com un dret bàsic, sense el qual, la societat no pot gaudir de llibertat i democràcia. Els grans canvis comencen per petites accions enfocades a avançar en l’assoliment d’una societat més igualitària i justa per a totes les persones. Perquè aquesta igualtat sigui eficaç i real i segueixi generant canvis ha de contemplar i integrar la diversitat i la diferència evitant qualsevol tipus de discriminació.

Si vols conèixer més sobre Ana Orantes et recomanem aquests podcasts realitzats per la periodista Noemí López Trujillo, que va investigar exhaustivament la història de l’Ana i que va comptar amb la col·laboració de Raquel Orantes, una de les seves filles.